tisdag 11 november 2014

10 ANLEDNINGAR ATT JAG SER ARG UT PÅ BILDER

1. Det förväntas av tjejer att alltid le och se glada ut, annars är de bittra. Alltså kan inte räkna alla de gånger som t.ex. hetero-cis-killar (och cirka inga andra) har sagt "le lite! :-)))" åt en. Jag tänker att det kan höra ihop med att kvinnor helst ska vara flörtiga, fnittriga och glada - dvs vara tillgängliga. Tjejer som däremot ser allvarliga ut är oattraktiva. Ur da male gaze, of course.


2. My pose, my choice.

3. Snusen ramlar ut om jag ler för helhjärtat.

4. Jag har inga känslor. Förutom arg, sur och bitter det vill säga.

:-)

5. Är en skillad arg:ing <--- FÖRSLAG PÅ NYTT ORD I SAOL 2015 Fick t.o.m. vara med i mina kompisars musikvideo pga "är bra på att se sur ut".

6.  Män som drar liknande ansiktsuttryck vid posering knappast anses som bittra utan snarare som manliga.

7. Den arga smileyn :-@ är den enda med ett snabel-a i sig. Och snabel-a:n är ju knixigare än många andra tecken.

8. Jag tycker att jag rent fotogenisk är snyggare när jag ser arg ut.

9. Människor reagerar och blir provocerade av det. Senast häromdagen skrev en kille till min lillasyster och frågade om det var hennes syster som alltid såg sur ut på bilder. Sedan motiverade han med "du ler ju och ser liksom olika ut på varje bild, hon ser bara sur och likadan ut hela tiden". Många vuxna, däribland mina föräldrar, morföräldrar, kompisars föräldrar etc., undrar också varför jag ser så arg ut. "Hon är ju inte det egentligen". Nä, det är jag inte. Men å andra sidan är jag inte heller glad hela tiden, egentligen.

10. Jag känner mig såhär bekväm när jag ska dra på mig ett "spontant" leende på beställning:

5 kommentarer:

chrissy sa...

ALLTSÅ!!!! MÄNDY!! JAG ÄLSKAR DIG!!!!! så jäääävla sinnesjukt FAKKIN on point!!!! (obs skrev ett insta-rant om samma grej tidigare idag, dock inte nånstans NÄRA så här bra & roligt & sakligt. be my bff already.

Madeleine -PHOTOGRAPHY FEMINISM VEGANISM sa...

men alltså HEJ. blev tipsad om dig hos Lovisa (http://polichinelle.se) och JAG ÄLSKAR DIG. har bläddrat igenom en herrans massa inlägg nu och du känns som en fuckin' lillasyster (förlåt har redan awesome storasyskon)! tycker sjukt mycket om (förutom att du är feminist, älskar 90s osv) att du har en humoristisk underton på det mesta men får en att backa när du skriver om allvarliga ämnen. oavsett mens eller obehagliga snubbar på bussen. du är grym, keep it up! puss

Sandora sa...

hahaha bra poäng! Men jag föredrar att se bitchig ut ibland faktiskt!

Kajsa sa...

Sjukt bra! Ska börja se mer arg ut på bild. Gör det ofta i verkligheten får jag höra (för det berättar ju män väldigt gärna för en), men försöker ofta typ se och se snäll ut på bild. Ska sluta med det på stört!

Elvira sa...

HAHA asså får exakt samma kommentarer! Jag blir tom kallad för "döden" av vissa kompisar. ALLTID "varför ser du så sur ut?". SRY I WAS BORN WIT THIS FACE? Vad är grejen ens, måste man vara så jävla glad hela tiden då? NÄ.