måndag 25 januari 2016

ANGÅENDE ATT FÖRLÖJLIGA MÄNS ÅSIKTER

Hej Anonym, och tack för din kommentar.

Först och främst: jag är fullt medveten om att förlöjligande är en härskarteknik och att jag har använt mig av den. I många fall är det väl en strategi jag inte tycker är givande, så som du är inne på, men i det här fallet tänker jag (i helvete heller) inte ursäkta mig. Låt mig gärna förklara varför:

Krönikan "Jag är en vit kränkt man" är helt enkelt jävligt löjlig och åsikterna i den är så otroooooliiiiigt tröttsamt använda av män att jag fan snart kräks av frustration. Alla dessa män som står eniga Johan Wikström ger sig in i debatten om mäns våld mot kvinnor med samma strategier varenda gång:

1. De nämner först att de har fått ett uppvaknande efter att ha fått döttrar. Missförstå mig rätt - ett feministiskt uppvaknande är alltid uppskattat. MEN (och ett stort jävla men) vi har ett inihelvete bedrövligt samhällsproblem om män inte kan bry sig om kvinnoförtryck innan de har förökat sig och fått minst en dotter. Därför finns det egentligen inget fantastiskt med detta uppvaknande i över huvud taget.

2. De nämner också gärna hur goda män de är för att de minsann inte ha våldtagit, slagit eller tafsat på en kvinna. Detta är helt irrelevant i debatten om hur vi ska lösa detta omfattande samhällsproblem. Dessutom är det inget som dessa män ska hyllas för i över huvud taget, då det tillhör all vett att inte misshandla, våldta och tafsa.

3. När de har försäkrat sig om att de har haft ett uppvaknande efter förlöst dotter och poängterat att de minsann aldrig betett sig illa mot en kvinna tycker männen att de helt plötsligt har en VIP-biljett in i debatten om våldsbrott mot kvinnor. Och alla med samma syfte: att poängtera att INTE ALLA MÄN (speciellt inte jag!!!!!!!! OBS OBS OBS) våldtar. Den eviga poängteringen "inte alla män" leder ingen-jävla-stans. Däremot är det statistiskt fakta att män är överrepresenterade i våldsbrott mot kvinnor (och mot andra män för den delen) och det är ett gigantiskt samhällsproblem. Debatten måste fan kunna tas utan att män ska hytta med sina fingrar och skrika "INTE JAG!" hela tiden.



Krönikor som Johans skrivs och delas hela tiden och det är evigt tröttsamt. Och gång på gång får dessa krönikor väldigt utförliga svar om hur ingen oskyldig man nånsin har utpekats som våldtäktsman, men att män (som grupp) våldtar och det är ett problem som kvinnor utsätts för. Ändå skrivs inte alla män-krönikan om och om och om och om och jävla om igen.

Därför, på grund av frustration som tänjer på mina kräkreflexer, valde jag att "förlöjliga någons åsikter". Detta för att (framförallt) kvinnor som känner detsamma som jag åtminstone kan skratta en stund åt det här jävla eländet innan vi ger oss ut och förklarar att det handlar om ett samhällsproblem för en kränkt man, igen.


Inga kommentarer: